Zo eten we in 2018 ...
De biologische winkelketen WholeFoods brengt jaarlijks verslag uit over de trends op culinair gebied voor het komende jaar. En dit zijn ze dan!
WholeFoods, de biologische keten die 464 winkels heeft in de VS, Canada en Verenigd Koninkrijk, brengt jaarlijks een rapport uit over de trends op culinair gebied voor het komende jaar. De conclusies zijn gebaseerd op onderzoek door hun team van wereldwijde aankopers en marktexperten.
Dit zijn hun conclusies:
Transparantie 2.0
Consumenten willen steeds meer informatie willen over de oorsprong van producten. Ze zijn gevoeliger voor claims rond natuurlijke oorsprong, ethiek en milieu. Voedingsmerken zullen dus steeds meer het verhaal áchter hun producten moeten prijsgeven. Transparantie over ggo's en een verantwoordelijke productiewijze, maar ook fair trade certificering en standaarden rond dierenwelzijn worden bepalend voor de keuze in de winkel. Vanaf september 2018 voorziet Whole Foods een label op voedingsproducten waar ggo's voor gebruikt werden in al hun winkels.
No waste koken
Gedaan met voedselverspilling. Binnenkort eten we àlles op. Ook de wortels en bladeren van je groenten en fruit. Niet alleen omdat het slim is om minder te verspillen, ook omdat het lekker smaakt. Whole Foods introduceert een pickles van watermeloenschil en een pesto met het loof van bieten. Een interessante documentaire over voedselverspilling is 'Taste the Waste' van Valentin Thurn. Hij reist de wereld rond op zoek naar oplossingen en bezoekt bio-boeren, maar ook commerciële slachthuizen, speculanten van de grootschalige landbouwindustrie...
Midden-Oosten
In het nieuwe jaar kiezen we voor de keuken van het Midden-Oosten: Perzische, Syrische en Libanese gerechten beloven aan populariteit te winnen. Daarbij zullen mensen meer leren kennen dan hummus en falafel, ook streekingrediënten zoals granaatappel, aubergine, peterselie, tahin en gedroogd fruit of kruiden zoals harissa en kardemon vormen een verrijking. Het populair eenpansgerecht shakshuka vind je in onze receptenrubriek.
Verrassend plantaardig
Niet enkel vegetariërs en veganisten eten graag vleesloos. De trend van een flexitarisch dieet zet zich door. Steeds meer mensen ontdekken de geneugten van een kwalitatieve groenteburgers en plantaardige dranken. De vraag naar plantaardige eiwitten groeit en gelukkig ook het aanbod. Nieuwe technieken zorgen voor opvallende productontwikkelingen: plantaardige melk op basis van kikkererwten en allerlei soorten noten, zuivelvrij avocado-ijs, brioche en brownies gemaakt zonder eieren...
Chips
De traditionele paprika (mét ribbels) is voorbijgestreefd, en steeds meer gezonde alternatieven vinden hun weg naar ons winkelkarretje: zoals zeewierchips of gepofte rijst of chips gemaakt van pastinaak of andere groenten.
Bubbels en bloemen
Voor mensen die liever geen alcohol drinken worden de mogelijkheden boeiender. Drankjes met bruis én een laag suikergehalte vervangen steeds vaker de klassieke frisdranken. Esdoorn-en berkensap worden populairder. Bloemen zoals vlierbloesem, maar ook hibiscus, lavendel en rozen, veroveren hun plekje op de drankenkaart en worden verwerkt in desserten.
Superpoeders
Superfoods zoals chiazaad of moerbeibessen zijn wat over hun hoogtepunt heen, maar in plaats daarvan zijn daar de superpoeders. Voorbeelden zijn matcha dat goed zou zijn voor een energieboost terwijl kurkuma de weerstand verhoogt. In 2018 zouden deze poeders dus veel vaker in onze drankjes, baksels en zelfs soepen terecht komen.
Paddenstoelen
‘Functionele paddenstoelen’, zo noemen ze het bij WholeFoods zelf. De aardse tonen zouden goed passen bij de smaak van cacao, koffie en chocolade, en daarom zouden ze vanaf volgend jaar ook te vinden zijn in koffie, smoothies en thee. Ook in haarverzorging, zeep en andere producten zouden ze vaker opduiken.
Foto: Lisa Develtere.