Portret - BE O versmarkt: "Betaalbaar bio met focus op eerlijke prijs voor de boer"

25.03.2021
20210325 Beo Antwerpen Hoofdfoto
Foto: Henri Vercruysse bij BE O Antwerpen - door Astrid Agemans
In categorie

In de zomer van 2015 opende de eerste BE O Versmarkt in Gent zijn deuren. Henri Vercruysse volgt nog steeds dezelfde visie als op de eerste dag: bio tegen een betaalbare prijs aanbieden dankzij rechtstreekse samenwerking met boeren. Hij vertelt hoe BE O bloeit als stadswinkel.


Het verhaal van BE O Antwerpen (de O staat voor Organic) begint eigenlijk in Brussel, bij de bekende biomarkt Les Tanneurs. Daar heeft zaakvoerder Philippe Pluquet een eigen visie op hoe bio tegen een betaalbare prijs tot bij de consumenten zou moeten geraken: focussen op basisproducten en op rechtstreekse samenwerking met producenten uit België en de rest van Europa. Les Tanneurs was benieuwd of hun filosofie, die werkt in een wereldstad als Brussel, ook toepasbaar zou zijn in Vlaanderen.

"BE O is een stadsconcept. Klanten springen regelmatig binnen voor basisproducten en combineren dat met andere winkels."
20210325 Beo Antwerpen Collage

Stadsconcept

Henri Vercruysse gaat bij Les Tanneurs aan de slag om zoveel mogelijk inzichten op te doen. Vanaf 2015 zet hij deze visie door met een eerste BE O-markt in Gent. Uiteindelijk gaan Les Tanneurs en BE O samen onder één holding: Terrabio. Vandaag zijn er vijf zogenaamde ‘biomarkten’: twee in Brussel, één in Gent, één in Antwerpen en één online. Henri: “BE O is vooral een stadsconcept. Klanten springen hier regelmatig binnen voor basisproducten en combineren dat met andere winkels. Buiten de stad ligt het moeilijker, dat zagen we in onze winkel in Nevele, die intussen gesloten is.”

"De kwaliteit van onze groenten en fruit hangt niet af van de vorm."
20210325 Beo Antwerpen Sfeerbeeld3

Info voor elk product

Het assortiment bestaat in eerste instantie dus vooral uit groenten, fruit, brood, kaas, vlees. “We hebben daarnaast (non-)alcoholische dranken en noten, zaden, kruiden, … Tot slot is er een beperkt aanbod aan bereidingen zoals quiches, confituur, … Brood en patisserie komen trouwens van onze eigen warme bakker in Brussel.” In totaal zijn er zo’n 300 referenties, met voor elk product een infofiche. Henri: “Onze winkeliers kennen al onze producten ook echt.” 

Henri. “Bij onze groenten en fruit ligt de focus op kwaliteit, maar dat laten we niet van vorm afhangen. Bloemkolen die door de retail afgekeurd worden omdat ze te groot zijn, leggen we met plezier in onze rekken.”

Aankopen worden gebundeld in de aankoopcentrale in Brussel. “We hebben de logistiek naar onze winkels beter in handen. Alle groenten en fruit komen binnen via de aankoopcentrale, ook de producten die we importeren vanuit bv. Italië of Spanje. Brusselse horecazaken mogen trouwens ook gebruik maken van de aankoopcentrale, op voorwaarde dat ze hun bestelling zelf komen afhalen. Het is niet onze bedoeling om als distributeur van start te gaan.”

"We evolueren naar een situatie waarbij de fysieke winkel de vitrine wordt van een breder online aanbod."
20210325 Beo Antwerpen Sfeerbeeld4

Webshop: afhalen in winkel of levering per fiets

Intussen kijkt Henri naar de toekomst. “We willen nu verbreden en inzetten op e-commerce. Ook daar gaan we uit van onze sterkte: onze versmarkt en ons eigen distributiekanaal. We werken met een gedecentraliseerde webshop. Klanten die online iets bestellen worden beleverd vanuit hun eigen winkel. Wie in een straal van 5 kilometer van een winkel woont, kan zijn bestelling via de fiets ontvangen. Zelf afhalen kan ook.” 

Het aanbod dat BE O via de webwinkel zal aanbieden, gaat breder dan het aanbod in de winkel. “We evolueren naar een situatie waarbij de fysieke winkel de vitrine wordt van een breder online aanbod. Daardoor kunnen we in onze winkels focussen op een heel specifiek gamma. We kunnen zo winkels met een kleinere oppervlakte openen. Grote winkels zijn immers schaars en nog moeilijk te verantwoorden vandaag.”

Nog een voordeel van het online aanbod is volgens Henri de ruimte voor communicatie. “Via de webwinkel kunnen we klanten informeren over de herkomst van onze producten en de telers. We gaan voor een symbiose met het offline gebeuren. We maken ons sterk dat het een goede extra service is naar de bestaande klanten en wellicht ook enkele nieuwe.” 

Bron: vakblad Bio Actief 51

Lorem ipsum

5 redenen om bio te kiezen

Lekker puur

Groenten uit volle grond, dieren die vrij naar buiten kunnen, brood dat de tijd krijgt om te rijzen. Biologische producten zijn puur en vol van smaak. Ze bekoren door hun kwaliteit en authenticiteit. Dat proef je!

Gezond genieten

Biologische producten zijn de vrucht van een zorgvuldig proces dat start bij een vruchtbare bodem of een gezond dier. Bij de verwerking van biovoeding zijn enkel een beperkt aantal additieven en toepassingen toegelaten. Zo leidt bio tot producten met een zuivere samenstelling en hoge voedingswaarde.

Goed voor het milieu

Met vruchtwisseling, natuurlijke bemesting en biologische bestrijding zorgt de bioboer voor een veerkrachtig ecosysteem dat ons allemaal ten goede komt: proper grondwater, bescherming tegen overstroming, tegengaan van klimaatverandering, natuurlijke beheersing van plagen… Bio gebruikt geen kunstmest, geen gewasbescherming van chemisch-synthetische oorsprong en geen ggo’s.

Vriendelijk voor dieren

Biologische dieren eten voedzaam biologisch voer en krijgen de tijd om te groeien in een ruime zonverlichte stal waar ze vrij naar buiten kunnen. Een biologische veeteler kiest zijn rassen zorgvuldig om het gebruik van geneesmiddelen maximaal te beperken. De dieren - en consumenten - varen er wel bij.

100% toekomst

Een agro-ecologische aanpak biedt ons de beste garantie om de wereld te voeden, zonder de draagkracht van de aarde te overschrijden. Wie bio kiest, streeft naar een toekomst met tevreden boeren, rijke oogsten en gezonde mensen. Vandaag en morgen, voor iedereen.