‘De mooiste boodschap is biologisch, da’s eigenlijk heel logisch’

22.09.2022
Persafbeelding V2 Mama En Kind Dmbib
Met de campagne 'De mooiste boodschap is bio' wil BioForum iedereen aansporen om wat vaker biologische producten in het winkelkarretje te leggen, want biologisch is een smaakvolle, logische keuze die leidt tot gezonde bodems, meer dierenwelzijn en een stabiel klimaat. 

Op 23 september, tijdens de eerste EU Organic Day, trapt BioForum een nieuwe campagne af met de pakkende oneliner ‘De mooiste boodschap is bio’. Met deze campagne willen we iedereen aansporen om wat vaker biologische producten in het winkelkarretje te leggen, want biologisch is een smaakvolle, logische keuze die leidt tot gezonde bodems, meer dierenwelzijn en een stabiel klimaat. Steeds meer Vlamingen kopen daarom bio en herkennen ook het EU-biologisch label.


Door kleine aanpassingen in hun koopgedrag in de supermarkt kunnen mensen laten zien wat voor wereld zij willen. Dat is het uitgangspunt voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ die BioForum en Bionext, de sectororganisaties voor bio in Vlaanderen en Nederland, samen uitdragen. Het biolabel staat voor een alomvattende aanpak om landbouw en voedselproductie op alle aspecten van mens, dier en milieu in balans te brengen. Door als consument vaker te kiezen voor biologisch, help je de wereld op al deze fronten verder. Kiezen voor biologisch is dus een lekkere en makkelijke manier om dagelijks een positief verschil te maken.

Om het belang van de biologische landbouw en voeding in de kijker te zetten, riep Europa 23 september uit als EU Organic Day. Als we de klimaatdoelstellingen willen halen, zal ook de landbouw zich moeten aanpassen. Dat beseft ook Europa. De Green Deal ziet hier een belangrijke rol weggelegd voor de biologische landbouw. Zo’n speciale Europese dag helpt om de bewustwording rond bio te verhogen!

Lieve Vercauteren, BioForum-directeur: “Eind oktober zijn acties gepland in drie hypermarkten van Carrefour. We organiseren er proeverijen met biologische appelen en stimuleren klanten door subtiele aanpassingen in de winkel om bio in hun mandje te leggen."
Logo Hor Zwaart Gradient Spill

Positieve duwtjes op de winkelvloer

Om mensen tijdens het winkelen een duwtje in de goede richting te geven, zal een groot deel van de campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ zich afspelen op en rondom de winkelvloer. Eind oktober zijn de eerste acties gepland in drie hypermarkten van Carrefour. We organiseren er proeverijen met biologische appelen en zullen de klanten door subtiele aanpassingen in de winkel ook stimuleren om bio in hun winkelmandje te leggen. Hopelijk zullen de andere retailers de komende jaren hun voorbeeld volgen,” vertelt Lieve Vercauteren, directeur van BioForum.

Waarom we voor deze campagne samenwerken met supermarkten? Zij zijn van groot belang voor de verkoop van biologische producten. In België was de klassieke supermarkt het afgelopen jaar goed voor 59% van de totale biologische omzet (GFK Belgium).

We tonen ook hoe mensen bio in de winkel makkelijk kunnen herkennen. Het Europees biologisch keurmerk (het groene ‘blaadje’), nu 10 jaar oud, voldoet aan strenge milieu- en dierenwelzijnsregels die grondig worden gecontroleerd. Dankzij deze onafhankelijke biocontroles wordt bio (h)erkend en vertrouwd.

Bio Label 300X185

De mooiste boodschap voor de toekomst

Bio is de mooiste boodschap voor je gezin, de planeet, de dieren, de toekomst… Al 50 jaar timmert de biologische beweging aan een voedselsysteem gebaseerd op vier basiswaarden: ecologie, zorg, gezondheid en billijkheid. Als het gaat om de maatschappelijke uitdagingen van vandaag, dan biedt het biologisch systeem heel wat bewezen milieuvoordelen voor het afremmen van de klimaatverandering, het voorzien van schone lucht en schoon water, het zorgen voor gezonde bodems of het herstellen van de biodiversiteit. Natuurlijk kunnen we hierin als sector nog verder groeien, maar op al deze thema’s vormt bio een onderdeel van de oplossing en niet van het probleem.

Als iedereen iets kleins doet, kunnen we samen veel bereiken. Dan zijn we allemaal ‘part of the solution’.

Kleine stapjes maken het verschil

We tonen tijdens de campagne dat het niet 100% bio (of niet) hoeft te zijn, maar dat ook kleine stapjes al een verschil maken. De ene keer kies je voor bio-spinazie en bio-aardappeltjes voor een heerlijke spinaziepuree en de volgende keer voor een heerlijke bio-appelsap in de ochtend.

Iedereen kan heel gemakkelijk iets bijzonders betekenen voor de wereld. Door wat vaker te kiezen voor biologisch, net als steeds meer andere bewuste eters. Als iedereen iets kleins doet, kunnen we samen veel bereiken. Dan zijn we allemaal ‘part of the solution’.

Volg de campagne via Facebook en Instagram Bio mijn Natuur.

Persafbeelding V1 Meisje Witloof Dmbib
Lorem ipsum

5 redenen om bio te kiezen

Lekker puur

Groenten uit volle grond, dieren die vrij naar buiten kunnen, brood dat de tijd krijgt om te rijzen. Biologische producten zijn puur en vol van smaak. Ze bekoren door hun kwaliteit en authenticiteit. Dat proef je!

Gezond genieten

Biologische producten zijn de vrucht van een zorgvuldig proces dat start bij een vruchtbare bodem of een gezond dier. Bij de verwerking van biovoeding zijn enkel een beperkt aantal additieven en toepassingen toegelaten. Zo leidt bio tot producten met een zuivere samenstelling en hoge voedingswaarde.

Goed voor het milieu

Met vruchtwisseling, natuurlijke bemesting en biologische bestrijding zorgt de bioboer voor een veerkrachtig ecosysteem dat ons allemaal ten goede komt: proper grondwater, bescherming tegen overstroming, tegengaan van klimaatverandering, natuurlijke beheersing van plagen… Bio gebruikt geen kunstmest, geen gewasbescherming van chemisch-synthetische oorsprong en geen ggo’s.

Vriendelijk voor dieren

Biologische dieren eten voedzaam biologisch voer en krijgen de tijd om te groeien in een ruime zonverlichte stal waar ze vrij naar buiten kunnen. Een biologische veeteler kiest zijn rassen zorgvuldig om het gebruik van geneesmiddelen maximaal te beperken. De dieren - en consumenten - varen er wel bij.

100% toekomst

Een agro-ecologische aanpak biedt ons de beste garantie om de wereld te voeden, zonder de draagkracht van de aarde te overschrijden. Wie bio kiest, streeft naar een toekomst met tevreden boeren, rijke oogsten en gezonde mensen. Vandaag en morgen, voor iedereen.