Bio bleef ook groeien tijdens de pandemie
Uit het in februari verschenen jaarrapport ‘The World of Organic Agriculture 2022’ blijkt dat bio ook tijdens de pandemie is blijven groeien. Waar vind je de ferventste biokopers? Of het meeste biologische landbouwgrond? Welk effect heeft de opkomst van plantaardige producten? Wordt er nu minder biologische zuivel of vlees verkocht?
Recordgroei tijdens de pandemie
De wereldwijde markt voor biologische producten is in 2020 gegroeid naar een omzet van € 120,7 miljard. Mede als gevolg van de pandemie groeide de markt met een recordbedrag € 15 miljard. In twintig jaar tijd is de marktomvang meer dan vertienvoudigd. Dat blijkt uit het rapport The World of Organic Agriculture, opgesteld door het Zwitserse onderzoeksinstituut FiBL en de wereldwijde koepelorganisatie van de biologische sector IFOAM.
Bio doet het vooral goed in VS en EU
Biologisch doet het vooral goed in VS en EU. De Verenigde Staten blijven de leidende markt (49,5 miljard euro), gevolgd door Duitsland (15 miljard euro) en Frankrijk (12,7 miljard euro). De werelddelen waren in 2020 goed voor respectievelijk 43,2 en 44,5% van de totale biologische retailomzet.
Wat betreft besteding per inwoner loopt Zwitserland met een bedrag van € 418 voorop. De Zwitsers worden gevolgd door Denemarken (€ 384), Luxemburg (€ 285) en Oostenrijk (€ 254).
Australië en Frankrijk: sterke stijgers
Het biologisch areaal is met 75 miljoen hectare goed voor 1,6% van het wereldwijde landbouwareaal. Het biologisch areaal nam in 2020 met 3 miljoen hectare toe (+4,1%) ten opzichte van 2019. De grootste groei is zichtbaar in Argentinië (+21%), Uruguay (+28%), India (+16%) en Frankrijk (+13,7%). Australië heeft het grootste biologisch areaal. Het gaat hier voor een groot deel om extensieve graslanden.
In de Europese Unie was in 2020 9,2% van het areaal biologisch. Het meeste bio-areaal vinden we in Frankrijk (2,5 miljoen hectare), Spanje (2,4 miljoen hectare) en Italië (2,1 miljoen hectare).
Opkomst van plantaardig?
De verkoop van bio is tijdens de crisis aanzienlijk gestegen. Tegelijkertijd neemt ook de vraag naar plantaardig voedsel toe. Het is een uitdaging om het biologisch aanbod voldoende te laten aansluiten bij de behoeftes van de nieuwe consument. Zo heeft de verkoop van biologische zuivelproducten al te lijden onder de opkomst van plantaardige producten. Als consumenten biologisch vlees niet associëren met gezonde ethiek en voeding, zou daar hetzelfde bij kunnen gebeuren.
Bron: Je kan het rapport ‘The World of Organic Agriculture 2022’ vinden op www.organic-world.net