Portret: Karditsel maken met goesting

10.06.2016
Rs16543 Karditsel© Lisa Develtere 2028 Scr © Lisa Develtere
In categorie

Giedo en Magda De Snijder en boeren Pieter Coopmans en Koen Vanroye vormen samen het team achter Karditsel. Na reeds een lange carrière als kaasmaker stopte Giedo ermee, maar de kaas liet hem niet los.


Vier mensen, een boerderij en een kaasmakerij

Milleke Melleke Mol Karwitsel Karditsel Kardol: met deze slogan leerde Nonkel Bob begin jaren zestig de kinderen melk drinken. Pure nostalgie, ook voor kaasmaker Giedo, die er de naam van de kaasmakerij aan ontleende.

Giedo De Snijder en zijn vrouw Magda en boeren Pieter Coopmans en Koen Vanroye vormen samen het team achter Karditsel. Giedo en Magda runnen de kaasmakerij, de boeren beheren de geitenboerderij 't Goerenhof die de melk voor de kaas levert. De kaasmakerij bevindt zich op het erf van de boerderij en dus maakt Karditsel hoevekaas.

De kaas liet niet los

"Magda en ik hebben jarenlang een biologische geitenboerderij en kaasmakerij gehad," vertelt Giedo. "In 1983 werkten wij al biologisch. In 2006 verkochten we ons bedrijf en gingen we wat anders doen. Maar de kaas liet me niet los. Ik werd kaasconsultant en werkte als keldermeester in een kaaswinkel. Daar kreeg ik zin om iets nieuws uit de grond te stampen."

Vliegende start

Magda en Giedo speelden eerst met het idee van een mobiele kaasmakerij, toen ze met Koen praatten. Koen leerden ze al in 2010 kennen op hun cursussen over kaas maken. Koen wou graag zijn eigen melk verwerken.

De plannen voor Karditsel begonnen te rijpen in de zomer van 2014. Eind 2014 richtten ze de BVBA op. "Op 10 maart 2015 verwerkten we voor het eerst melk van Koens geiten en sindsdien is het niet meer gestopt. Intussen is er veel gebeurd: we wonnen een Innovatie-award van de provincie Limburg, onze kaas kwam op Dagelijkse Kost en de vraag bij ons bestaand cliënteel verdubbelde op een jaar tijd. Dit jaar draaien we ruim dubbel zoveel kaas als vorig jaar."

Karditsel

Vier durvers

In de intentieverklaring van Karditsel staat dat Magda en Giedo de kaasmakerij opstarten en uitbouwen, om ze dan later in de goede handen van Koen en Pieter te geven. "Dat is een win-winsituatie: zij kunnen gebruikmaken van onze kennis en ervaring en wij kunnen tijdens onze laatste werkjaren doen wat we het liefste doen. Je moet als boer trouwens wel visie en vertrouwen hebben om die stap te zetten. Koen besliste om zijn vaste afzetkanaal links te laten liggen en samen te werken met twee mensen die hij nauwelijks kende. We zijn blij met dat vertrouwen."

Giedo is gepassioneerd door kaas maken en dan vooral voor (half)zachte geitenkaas. "Ik wil niet zomaar melk verwerken, ik wil kaas maken met goesting. Wij steken dan ook ontzettend veel energie in het leveren van topkwaliteit en we willen blijven innoveren."

Vraag naar ambachtelijk en rauwmelks

Door zijn ervaring als keldermeester wist Giedo ook hoe hij zich kon onderscheiden: "De markt zoekt naar ambachtelijke, rauwmelkse hoevekazen van hoge kwaliteit met onderscheidend vermogen. Ons assortiment bestaat dus uit (half)zachte kazen met een natuurlijke korstflora. Dat betekent dat we ons van in het begin uitermate professioneel hebben uitgerust."

Speciale helper: de kardoenplant

Innoveren deed Giedo vooral met zijn geitenkaas op basis van de kardoenplant, waarvoor hij de innovatie-award kreeg. "De kardoenplant is verwant met de artisjok en komt vooral in Zuid-Europa voor. De bloemblaadjes kan je gebruiken als stremsel, een techniek die de schapenherders in. Portugal al eeuwen toepassen om voor zichzelf kaas te maken."

'Topkaas maken kan je best met bio, maar omgekeerd is biokaas niet automatisch goede kaas'


Rs16550 Karditsel© Lisa Develtere 1979 Scr

Vernieuwing en diversiteit

Het is een van Giedo's stokpaardjes: "Bij kaasmaken gaat het om de kaas. Die moet van topkwaliteit zijn. Dat kan het best met bio, maar het is niet omdat je biokaas maakt dat dat meteen ook goede kaas is. Kaasmakers moeten wat meer ambitie tonen, niet alleen maar meer rendement uit melk willen halen. De consument vraagt echt naar vernieuwing en diversiteit."

"Karditsel is een kaasmakerij op mensenmaat en het resultaat van een fair samenwerkingsverband tussen twee bioboeren en twee kaasmakers. Samen bouwen we aan een duurzaam bioplus-verhaal.“

Meer info:

www.karditsel.be / http://www.biomijnnatuur.be/biopunten/karditsel

Vind biopunten in je buurt


Lorem ipsum

5 redenen om bio te kiezen

Lekker puur

Groenten uit volle grond, dieren die vrij naar buiten kunnen, brood dat de tijd krijgt om te rijzen. Biologische producten zijn puur en vol van smaak. Ze bekoren door hun kwaliteit en authenticiteit. Dat proef je!

Gezond genieten

Biologische producten zijn de vrucht van een zorgvuldig proces dat start bij een vruchtbare bodem of een gezond dier. Bij de verwerking van biovoeding zijn enkel een beperkt aantal additieven en toepassingen toegelaten. Zo leidt bio tot producten met een zuivere samenstelling en hoge voedingswaarde.

Goed voor het milieu

Met vruchtwisseling, natuurlijke bemesting en biologische bestrijding zorgt de bioboer voor een veerkrachtig ecosysteem dat ons allemaal ten goede komt: proper grondwater, bescherming tegen overstroming, tegengaan van klimaatverandering, natuurlijke beheersing van plagen… Bio gebruikt geen kunstmest, geen gewasbescherming van chemisch-synthetische oorsprong en geen ggo’s.

Vriendelijk voor dieren

Biologische dieren eten voedzaam biologisch voer en krijgen de tijd om te groeien in een ruime zonverlichte stal waar ze vrij naar buiten kunnen. Een biologische veeteler kiest zijn rassen zorgvuldig om het gebruik van geneesmiddelen maximaal te beperken. De dieren - en consumenten - varen er wel bij.

100% toekomst

Een agro-ecologische aanpak biedt ons de beste garantie om de wereld te voeden, zonder de draagkracht van de aarde te overschrijden. Wie bio kiest, streeft naar een toekomst met tevreden boeren, rijke oogsten en gezonde mensen. Vandaag en morgen, voor iedereen.