Bio-Planet pioniert met Belgische sojaburgers en spreads
Bio-Planet pioniert met 4 nieuwe plantaardige producten op basis van lokaal geteelde soja: 2 sojaburgers en 2 sojaspreads. Daarvoor sloeg het bedrijf de handen in elkaar met biolandbouwer Simon Colembie en de Brugse producent van vegetarische producten La Vie est Belle.
Colruyt Group ziet een stijgende vraag naar bio, naar vleesvervangers en naar lokale eiwitbronnen. Daarom nam het bedrijf mee het voortouw in een pioniersproject rond lokaal geteelde soja: landbouwer Simon Colembie zaaide in 2018 één hectare soja, wat resulteerde in 2,5 ton sojabonen. Die werden door producent La Vie Est belle verwerkt in twee sojaburgers en sojaspreads, die sinds twee maanden bij Bio-Planet in de rekken liggen onder het merk Boni Selection Bio.
Volwaardige sojaproducten
Bijzonder is dat de sojabonen in hun geheel verwerkt zijn in de burgers, wat niet het geval is in de sojaburgers die vandaag al op de markt zijn. Dit zorgt niet alleen voor een stevig bijtgevoel, maar vooral ook voor de bewustmaking van de consument dat het om volwaardige sojaproducten gaat. Soja staat als ingrediënt soms ter discussie, maar het is wel degelijk een bron van hoogwaardige plantaardige eiwitten, onverzadigde vetten, ijzer en vitamine B.
Lokale teelt
Dankzij de Belgische, lokale teelt wordt de aanvoer minder afhankelijk van import uit Canada, Frankrijk, Italië en Oost-Europa. De weg die de soja aflegt van begin- tot eindproduct is minimaal en beter voor het milieu. Na de oogst op het veld in Kruishoutem is de weg naar producent La vie est belle in Brugge kort, wat zorgt voor een kleine ecologische voetafdruk. Bovendien haalt soja stikstof uit de lucht en verrijkt het zo de bodem. Een ideaal gewas dus om mee af te wisselen op het veld.
Groei voor bio, ook in Vlaanderen
Met deze nieuwe sojaproducten wil Colruyt Group inspelen op de stijgende vraag naar meer veggie en bio. Steeds meer Belgen kopen bio, dat bleek niet alleen uit het onderzoek van GfK, maar ook uit de verkoop bij Colruyt Group zelf. “We zien dat de verkoop van bio bij Colruyt Group veel sneller groeit dan niet-bioproducten. Vooral in Wallonië zijn onze klanten echte bioliefhebbers, al zien we, in tegenstelling tot het onderzoek van GfK waar de groei in Vlaanderen stabiliseert, ook een groei in onze Vlaamse Bio-Planet-winkels. De vraag blijft toenemen en daarom willen we ons Boni Selection Bio-assortiment dit jaar optrekken tot 290 referenties (+5%)”, vertelt Jo Ghilain, business unit manager van Bio-Planet.
De verkoop van vleesvervangers steeg vorig jaar met 3% in alle winkelformules van de groep. De laatste drie maanden bedroeg de groei zelfs 7%. De helft van de Bio-Planet klanten koopt vleesvervangers, tegenover 15% in de andere winkelformules.
Bron: RetailDetail.be